A sajtó, az országos is, a helyi is a 4- metró átadásáról, és az azt követő közlekedési változásokról cikkezik. Mi több a BKK honlapjáról megtudhatjuk, „lezárult a véleménykérés ideje”, több mint 7000 észrevételt iktattak, most következik azok feldolgozása. Én mint a XI., kerület régi lakosa erősen kétlem, hogy a „változtatási javaslatok” érdemi eredményeket hoznak majd. Hiszen mi most a cél? Az, hogy ez a beruházás igazolhassa önmagát, jogosságát, szükségességét, nem utolsó sorban pedig kell egy minimum utaslétszám, ami az uniós támogatás további feltétele. Tehát mi is itt a cél? Mindenkit a metróba vezényelni, mindegy milyen áron, mindegy milyen következményekkel. Nem túlzok, ha azt mondom, ez az egész Újbuda közlekedését változtatja meg alapjaiban, a kerület lakóinak hátrányára, más kerületek lakosainak viszont kifejezetten előnyösen.
Ha megengedi(k) ezzel az egész beruházással kapcsolatban, röviden összefoglalnám a véleményemet. Kezdeném azzal, hogy ezt az egészet fölösleges pénzkidobásnak, öncélú döntésnek tartottam. Sokszor és sokat adtam hangot mértékadó konzervatív, de mértékadó baloldali körökben is annak a véleményemnek, hogy ez az akkori főpolgármester „gyerekes hisztériája”, akarok valamit, bármi áron. Nem gondolom, hogy a 4-rs metró körüli sajtó megnyilvánulásokat most be kellene mutatnom, azokat mindenki olvashatta. És láthatta, hogy milyen tempóban halad ez az egész. Tudhatta, hogy a megvalósítás forrásai sem tisztázottak. Szó volt az „orosz államadóságból építjük”-től, „majd az EU ad rá pénzt”-ig minden. Igen, és persze a magyar költségvetésben a metróra megszavazott pénz „növelte” az önkormányzatoknak adott központi támogatásokat is.
És most csak szűkebb lakóhelyemre fókuszálva. A Móricz Zsigmond körtér környékét éppen hogy rendbe tették (nem kis pénzért) amikor a metró miatt az egészet ismét szétverték, és elkezdődött egy „rémálom”. Az autóbuszok egy mély gödör mellett haladtak nap mint nap, néha sőt mindig csodáltam a BKV sofőrjeit akik a 7-es buszokkal ott kanyarogtak, a buszon néha száz emberrel. Fent a buszok, lent a munkások. Csak ha egyszer csúszik meg egy busz. Szerencsére soha nem történt baleset, de ez nem a gondosságon, hanem a „mázlin” múlt. Nem szabad elhallgatni, a szinte óránként elrendelt bombariadókat, mert a gödör ásás, és az alagút fúrása rengeteg eltemetett bombát és gránátot felszínre hozott.
Mit tehetett akkor a kerület lakója, vagy a kerület vezetése? Fogcsikorgatva tudomásul vette a tényeket. Azt talán kevesen tudják, hogy az akkori polgármesterünk mennyit vitázott, ütközött a főpolgármesterrel és védte a kerület érdekeit, a metró kérdésében is. Akkori polgármesterünk nem kis iróniával jegyezte meg, hogy a metró el sem tud indulni a Bocskai úti megállójából, illetve ha megérkezik a Móricz Zsigmond körtérre a szerelvény vége még a Bocskai úton van. Lehetne még sorolni a végtelenségig a határidő módosításokat, de minek? Hiszen még most sincs kész, olvashatjuk a „tesztüzem” során nem a várható eredményt kapták, tehát az átadás és az utazó közönségnek a rendszeres használati lehetősége bizonytalan.
Ettől függetlenül, vagy éppen ezért, a BKK elkészítette nagyszabású terveit a felszíni közlekedés átalakítására. A jelszó: „Mindenkit a föld alá”! A metróval kiváltjuk a felszíni közlekedést, azt csak a minimális szinten hagyjuk meg. Csak úgy csendesen jegyzem meg, annak idején, amikor egy másik metróért a Nemzeti Színházat tették a földdel egyenlővé, megszüntették a Rákóczi úton a villamost, mondván a metró kiváltja. Azután kiderült, nem váltja ki, sőt…
Most egy-két járat kivételével, minden busz az őrmezői metró végállomáson teszi ki utasait, és innen indul vissza. Őrmező-Kelenföld egy óriási „személylogisztikaiközpont” lesz. Kérdezem, milyen gyakorisággal kell majd a metró szerelvényeket indítani, azért hogy azt a rengeteg embert, akik a vonatokról, a volánbuszokról, és a BKV buszokról rázúdul a metróra.
Csak a tények kedvéért, íme a BKK elképzelése. Így nézne ki a jövő. „Örs vezér tere 2”. Vegyünk egy egyszerű példát. Valaki a Kosztolányi Dezső térről Törökbálintra szeretne kijutni. Jelenleg felül a buszra (172E és a 272) és közvetlenül eljut. A jövőben? Kénytelen lesz felülni a villamosra elzötyög a kelenföldi végállomásig, a villamostól kb. 5-8 perc gyaloglással eléri az alagút túloldalán levő végállomást ahol – mily öröm – közvetlenül a mozgólépcső mellett megtalálja a járatot ami kiviszi Törökbálintra. A helyzet Budaörs vonatkozásában annyival jobb, hogy nekik egy járatot meghagytak a Móricz Zsigmond körtérig, sőt egy másik a Széll (MOSZKVA) Kálmán térig megy közvetlenül.
Persze ne a környéki települések lakóit sajnáljuk. Magunkat. Mi lesz a kelenvölgyi idős emberrel, aki felszállt a 150-es, vagy a 250-es buszra és leszállt a piacnál, vagy az Allee-nál, bevásárolt, beült a buszba és hazament. Most majd átszállhat, cipelheti a csomagját, húzhatja a bevásárló kocsit. Vagy netán lesz másik busz ami bemegy az Újbuda Központig? Mert az elgondolások szerint lesz például 250/B jelzéssel betétjárat reggelente a diákok kiszolgálására, ami a jelenlegi 250-es vonalán halad majd.
7000 észrevételt kell feldolgoznia a BKK-nak. Talán lesz benne olyan javaslat is, hogy a 86-os busz maradjon meg változatlanul, de lehetne annak is egy meghosszabbított gyorsjárata, ami a reggeli és esti csúcsidőben mondjuk kimenne az őrmezői metró végállomásig. Talán a már megszokott 212-es járathoz nem nyúlnak. És talán lesz lehetősége az Ajnácskő utcai idős embernek is eljutnia valahogy – átszállás nélkül – az SZTK-ba, vagy a piacra.
Sokszor alakították már át a kerület közlekedését, de ilyen dilettáns módon még soha. Közlekedésileg nehéz évek várnak ránk.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.