HTML

Bemutatkozás

Egy konzervatív öregúr vagyok a XI.kerület (Újbuda) belső részéről. Itt születtem, ide jártam iskolákba, ide alapítottam családot, ma már az unokáim is itt élnek és koptatják ugyanazokat a köveket amiket én évtizedekkel ezelőtt. Érdekel a politika, de még inkább a közvetlen környezetem sorsa és történései. A beállítottságom egyértelmű, nem voltam kegyeltje az előző rendszernek, nem vagyok/ voltam nyertese a rendszerváltásnak. DE! Hitem és politikai meggyőződésem ellenére nem vagyok elvakult és igyekszem a dolgokat a helyén kezelni. Fél évvel ezelőtt írtam a volt polgármester blogjára egy üzenetet, válaszolt, találkoztunk, beszélgettünk. Ő és sokan a környezetemben arra bíztattak, hogy ne tartsam magamban a gondolataimat, mert hátha segítek ezzel másoknak. Kis unokámnak köszönöm, hogy megcsinálta ezt az oldalt, mert így nekem csak be kell gépelnem a szövegeimet, sajnos én már ennél okosabb ezekkel az új dolgokkal nem leszek. Jó olvasást!

2015.03.17. 12:39 szetunoka

Újbuda költségvetése a becsület költségvetése!?

 

Régen nem jelentkeztem,de nem azért mert nem volt téma amiről lett volna véleményem, (sőt van is pár írásom, amit a helyi újság olvasása után vetettem papírra, talán később közzé is teszem), hanem sajnos idős ember lévén, sokáig vidéken voltam egy szanatóriumban, ezért nem  tudtam szeretett kerületem közéletét figyelemmel kísérni. Mostanra – hála a gondos orvosi kezeléseknek – ismét itthon vagyok.

Első nagy örömöm az volt, hogy az ÚJBUDA legújabb számát találtam meg, lakásom ajtajába tűzve. A címlapon szereplő sorok biztatóak voltak. „Elfogadták a kerület költségvetését”. Nosza, ez ám az öröm, persze az elfogadási arány már nem volt ilyen örömre okot adó, 15:9 (mint egy Vasas-OSC vízilabda meccs eredménye 1979-ből, amikor a Vasas megnyerte a Bajnokcsapatok Európa Kupáját és a Ferencvárossal Belgrádban játszották a Szuperkupa döntőjét, a Fradi nyert 9:8-ra) Bocsánat a kitérőért, de ezt azért is tettem, mert a kerületi vízipóló lendületesen fejlődik, és én ennek örülök, mert egykor egyetemistaként magam is űztem ezt a sportot a MAFC-ban. Visszatérve a költségvetésre és az elfogadási arányra, tehát 15:9. Az ÚBUDA kétoldalas, sőt ha az első oldalt is számítom, három oldalas interjúban szólaltatja meg polgármesterünket, hogy mit gondol, milyen jövőképe van. A polgármester nyilatkozatát szemléletes ábrák teszik gazdagabbá. Az egyik ilyen, kék alapon fehér „ablakokban” zöld és kék számok. Ezek szerint:

Összes bevétel: 20,8 milliárd forint

Összes kiadás: 20,8 milliárd forint

Költségvetési bevétel: 19.18 milliárd forint

Költségvetési kiadás: 18,38 milliárd forint

 bevételek és kiadások különbözete: 400 millió forint ( nagy zöld számokkal kiemelve)

ujbuda_2015_koltvet.jpg

Ez lenne az igazság? Mert akkor jó. De én, vettem a fáradtságot és elolvastam a kerület honlapjára kitett előterjesztéseket a költségvetés vonatkozásában. Ott és abban a polgármester közel 1,6 milliárd forintnyi hiányról ír, amit „belső finanszírozással” az előző évi pénzmaradvány terhére kezelnek, így nem lesz hiánnyal tervezett (ami egyébként nem is nagyon lehet, mert a törvény nem enged működési hiányt tervezni) a 2015-ös költségvetés.

A felhalmozási bevételeink és kiadásaink egyenlege 2 019 093 E Ft hiányt mutat, melyet a működés többletéből és az előző évi költségvetési maradványból tudunk finanszírozni. 2015-ben sem tervezünk adósságot keletkeztető ügyletből származó bevételt. /részlet a testületi előterjesztésből/

Nos, így azért nem olyan szép a menyasszony. Miért nem lehetett ezt közzétenni? Egy kerületi választó miért nem tudhatja azt az igazságot, amihez egyébként, ha veszi a fáradtságot hozzájut. Miért ad le az ÚJBUDA „kozmetikázott” adatokat? A szédítést már a Kádár érában sem bírtam, nem „áremelés” volt, hanem „árkiigazítás”, de ez ott és akkor „belefért”. 2015-ben azonban „nem fér bele”. Az igazság jelen esetben az, hogy azért nem lesz a költségvetésben hiány, mert tavalyról maradt annyi pénz, hogy azt kezelni lehet.

Ezeknek az ismereteknek a tudatában, kérdi egy öreg mérnök, hogy miért is vágunk mi bele egy olyan beruházásba, aminek a kimenetele bizonytalan. Itt a gyermek-gyógycentrumra gondolok. Az ÚJBUDA riportere ugyanis arról elfelejtette megkérdezni a polgármestert, hogy miből is történik majd ennek az egésznek a finanszírozása. A testületi előterjesztés szerint:

„A tervek alapján elkészült előzetes tervezői költségvetés alapján a kivitelezés bekerülési költsége 840 M Ft körül kalkulálható, melyhez mindenképpen indokoltnak tűnik egyéb külső finanszírozási lehetőségek bevonása, a pályázati források, támogatási lehetőségek felkutatásával /részlet a testületi előterjesztésből az önkormányzat honlapjáról bárki letöltheti/”

„Külső forrásokat is fel kell kutatni.” Ez pedig pragmatikusan úgy értendő, hogy erre nincs meg a pénz. Emlékszem én arra, hogy nem a kerület, de az ország milliárdokat dobott ki az ablakon olyan dolgokra, amiből nem lett semmi. Nem akarom sorolni, de volt egy mérnöki szempontból különösen megkérdőjelezhető ötlet a Nyugatinál a kormányzati negyed terve, vagy a Deák téri gödör, ahol a Nemzeti Színház lett volna, a világkiállítás területe, ahol azután felépült a „Nemzeti Giccs”, most az épület külcsínére gondolok, és mint mérnök csak ingatom a fejem. Így vagyok ezzel a „gyermekgyógy” akármivel, az hogy ez nem kerületi feladat, az egy része az elgondolás képtelenségének. A másik, hogy sehol sem láttam, vagy olvastam arról, ha egyáltalán elkészül, mibe kerül majd ez a kerületnek, ezen elgondolkodott valaki?

Jó lett volna olvasnom arról, hogy az általam egyébként nem túlzottan kedvelt ellenzék, milyen véleményt formált, milyen konkrét ellenvetésük volt. Már csak azért is, mert a tarokk-körben csak úgy tudok érvelni, ha ismerem a másik álláspontját. Az újság igen szűkszavúan írt arról, mit mondott az ellenzék, engem érdekelne részleteiben, már csak azért is, mert felfogásom okán szeretnék vitába szállni és a magánéleti körömben, a tarokk-körben mondjuk megvédeni a költségvetést. De hogy tegyem ezt jó szívvel, amikor a kerület lapja nem ír igazat, a kerület honlapján nincs egyelőre fenn az ülés jegyzőkönyve, és legnagyobb sajnálatomra, az élőközvetítések megszűntek a polgármester utasítására. Öreg ember vagyok, ráérek, ezentúl elmegyek, meleg van az ülésteremben, nyáron légkondicionált és majd személyesen hallgatom, ki,mit, miért hogyan mond, mi mellett vagy mi ellen érvel, és az milyen vitakultúrával teszi.

 

Szólj hozzá!

Címkék: költségvetés újbuda xi. kerület hoffmann tamás


A bejegyzés trackback címe:

https://szetur.blog.hu/api/trackback/id/tr897264207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása